Nuffnang Ads

Wednesday, October 27, 2010

Jelajah Pancing Gelang Patah

Disebabkn gian yang amat sgt untuk memancing dan dalamasa yang sama nak mengurangkan kos (xnk naik bot/kelong), so aku merancang satu trip gile untuk menjelajah area Gelang Patah dan mencari pot yg terbaik untuk memancing. Pada 24 Okt 2010 yg jatuh pada hari Ahad lalu, aku bersama 3 lagi member ( Naim, Boy dan Ayel) memulakan trip gile kami. Untuk pengetahuan, kami cume mengguna kn umpan udang je untuk trip kali ini.
    Tepat pukul 9 pagi kami bergerak ke destinasi pertama iaitu di Kg. Pendas Baru, di sebabkan tak pernah menjejakkan kaki di tempat itu, kami bergantung sepenuhnye kepada teknologi GPS untuk kami sampai ke tempat tersebut (tq Naim sbb ko ade gadget yg bagus tu hehe) dan kami sampai kt Kg. Pendas lebih kurang pukul 10 stgh pagi. Air masih lagi pasang ketika kami sampai, dengan rasa xsabar nye kami trus mencapai joran masing2 dan terus melabuhkan joran kami. Hasil yg kami dapat di pot yg pertama agak mengecewakan lh, jd kami merancang untuk bertukar ke pot lain pula.

Setelah puas membuang masa di Kg. Pendas, kami mengambil keputusan untuk mencari pot yg lain, pot yg di cadangkan ialah Kg. Melayu Tebing Runtuh. agak puas jg mencari pot yg kedua ni, skali lg tq kepada Naim untuk gadget yg sgt bagus tu, dpt juga kami mencari pot yg dituju. Di pot yg kedua air dh mula surut dan kami terus mencuba nasib dgn melabuh kn joran masing2, tp kami lg kecewa rupenye di pot yg kedua ni dsebabkn air yg dah mula surut, so tak ada ikan pun yg sangkut di mata kail kami. rupenye bagus lagi mancing kt Kg. Pendas, sekurang2 nye naik lh juga sembilang.
    Akhirnye kami membuat keputusan untuk pergi ke pot yg terakhir dlm jelajah kami hari itu, iaitu di Puteri Harbour, Kota Iskandar. setiba nye di Puteri Harbour, kami melilau mencari pot untuk melabuhkan joran, ingatkan kami je yg melilau, rupenye ada satu lagi grup mancing sedang mencari pot, jadi kami pun mengekor jelh dari belakang dorng, nasib baik dorg jumpe pot yg dicari2 tu, tp agak jauh jugalah dari tmpat kami parking kete, tp disebabkn semangat nk memancing masih ada, kami gagahkan juga untuk melangkah walaupun jauh.

Di pot yg terakhir ni air juga dh mula surut, tp xmelemahkan semangat kami berempat, kami terus melabuhkan joran dan hasilnye tak sampai 10 minit, joran Boy diragut. Ikan yg berjaya dinaikkan ialah ikan Ketarap lebih kurang seberat sekilo, semangat kami mula naik, dan hasil seterusnye ikan duri pinang yg berjaya di naik kan oleh Naim, Ayel pun berjaya menaikkan seekopr ikan baji. Aku? aku dpt naikkan ikan tekuk je huwaaaaa... Bengang betul aku. Masa menunjukkan pukul 6 stgh petang, jadi kami mengambil keputusan untuk pulang, aku sampai kat umah tepat kul 7 stgh petang.. Tp aku memasang niat untuk kembali ke Puteri Harbour. Aku nak repeat balik ngan ikan2 kt situ, tunggu je lh aku datang time air pasang nnt, aku nk mancing sampai lebam kt situ HAHAHAHA!!! (gelak jahat)

1. bro,skang leh mancing lg ke kat puteri harbour tue...

2. Area puteri harbour sebelah mana leh pancing bro,,,,,,kawasan larangan kan kalo boleh kawe pun try le